Ni har ställt så många bra frågor om bröllop. Hur gör man? Vart börjar man planeringen? Vilka missar ska man undvika? Jag har ju besvarat en del genom många inlägg i kategorin "bröllop" här i bloggen men mina kunskaper är helt klart begränsade. För att kunna ge er svar från en riktig expert så har jag bett Lisa Larsson som är bröllopskoordinator (och jag har ju gästat hennes podcast Bröllopspodden två gånger) om hjälp. Här är era frågor och hennes svar. Har även lagt in mina tankar där det passar. Hoppas ni gillar! Lisa till vänster ↑ som precis lanserat den fina sajten "I do - Perfect weddings" tillsammans med sin kollega Lisa till höger. Vill verkligen rekommendera (och typ göra reklam för) att ni går in där och frossar i inspiration. Vart börjar man när man ska planera ett bröllop? Vad är det första man ska eller borde göra? Lisa: Jag tycker att det första man ska göra är att sätta sig ned tillsammans och prata om hur man tänker sig bröllopet och dagen. Vad har man för drömmar, måsten och idéer. Därefter listar man sina topprioriteringar, välj gärna ut tre saker som känns extra viktiga. Fia: Läs om hur jag och Kim löste detta HÄR. Sen vi förlovade oss har jag mest funderat på hur sjutton vi ska komma fram till vilka vi ska bjuda den dagen vi bestämmer oss för att planera bröllop. Vilka måste man bjuda? Lisa: Jag säger alltid att det finns inga måsten, men med det sagt så kan det ju så klart kännas så ändå. Särskilt när det kommer till gästlistan. Jag skulle ändå råda er att bjuda bara de ni verkligen vill ha med på er stora dag. Hur gör man med budget och liknande inför bröllopet? Några tips? Lisa: Det viktigaste är att man faktiskt gör en budget. Se över hur mycket pengar ni har, hur mycket ni tror att ni kan spara och, kanske viktigast av allt - hur mycket ni vill spendera på erat bröllop. När ni väl har en summa så börja skriv ned kostnader för allt som ni vill räkna in i er bröllopsbudget. Fyll sedan i de korrekta beloppen allt eftersom. På så sätt kan ni hela tiden ha koll på att ni ligger inom er budget. Ett hett tips är också att lägga till 10% redan från början för oväntade utgifter. Fia: Precis som Lisa säger är det viktigt att ha någon form av budget att utgå från. Och kom ihåg att skapa ERT drömbröllop. Det behöver inte betyda kyrka, 100 gäster och något fancy. Ni kan forma och skapa ert bröllop precis hur ni vill. Och med det sagt så kan ni också lägga till och spara in pengar där ni tycker att det är värt att prioritera. Gå inte på de klassiska "detta måste man ha". Ni bestämmer helt hur ni vill skapa er dag. Läs om hur vi resonerade kring budget HÄR. Hur ska man prioritera när man planerar bröllop? Man vill ju göra och ha precis allt, hehe. Men på riktigt, hur väljer man bort saker och vet vad man inte behöver? Lisa: Ja, jag vet att det är svårt! Men åter igen, gå tillbaka och titta på er prioriteringslista. Vad känns viktigt för er och vad vill ni lägga era pengar på. Allt annat kan ni välja bort. Vilka är de klassiska misstagen man göra på sin bröllopsdag? För det går väl inte precis som man tänkt sig? Lisa: Nej, det är alltid något som inte går som man tänkt sig. Men vet ni, det kommer bli hur bra som helst ändå. Våga lita på det! Men om jag måste säga något så är det nog att många inte har gjort ett körschema, en plan för själva bröllopsdagen. Då ser man lätt vem som ska göra vad och när. Sedan är det också många som glömmer bort att äta under dagen. Ät lite och ofta istället för att boka in en stor lunch mitt på dagen. Har ni några tips på bra leverantörer för mat och dukning? Är så svårt att veta vilka som är bra och inte. Har tittat på nätet och frågat runt men svårt att veta vilka som är ärliga ... Lisa: Det är svårt att råda om leverantörer när det finns så många i vårt avlånga land och jag vet inte i vilken del ni bor. Men generellt när det kommer till leverantörer så skulle jag alltid råda er att testa dem så långt det går. Gäller det catering så se till att ni får provsmaka maten innan. Hur snabbt svarar de på mail/telefon? Hur bra kan de besvara era frågor? Sådant är också oerhört viktigt, det måste kännas bra i magen. Fia: Vi kan varmt rekommendera de nedan från vårt bröllop. Vi hyrde porslin, dekor, band, fotograf, videograf och catering från Stockholm trots att vi gifte oss i Dalarna. Inte det smidigaste, men det fungerade såklart bra ändå. Maten: Sharefood, Anders Julin Band: Underhållningen Hyra poslin och dekor: Rental Stories Trycksaker och inbjudningar: Papper i Uppsala Runda bord: Dalapartytält Videograf: Kentsdottir Bröllopsfotograf: Sara Holmberg, Sarasblick Blommor: Iris Blommor i Avesta Hår: Annelie Herre, Hårstället Och såklart Lisa (bröllopskoordinator) som kom med mängder av inspiration från sin podcast Bröllopspodden och många goda råd när jag frågade. Hur och vad ska man tänka på när man väljer toastmaster/madame och hur kan man bäst tänka kring upplägget där så att det blir bra för alla involverade? Lisa: Välja en person eller personer ni litar på och gärna någon/några som trivs med att tala inför folk. Att han/hon/dem också gillar ordning och reda brukar vara bra. Sedan tycker jag att det brukar bli bäst när man träffas en eller ett par gånger under er bröllopsplanering så att toastmastern vet vilken typ av bröllopsfest ni vill ha och hur de ska lägga upp kvällens tal/spex/annat på bästa sätt. Det är också viktigt att ni som brudpar är tydliga med vad ni förväntar er av honom/henne/dom. När man tänker sig ett bröllop/vigsel utomhus, hur ska man tänka med planeringen kring det gällande väder och vind? Bör man ha en alternativ plan redo? Lisa: Jag tycker att man alltid bör ha en plan B om man väljer att gifta sig utomhus. Och är det möjligt, så se till att er plan B känns minst lika bra som ert första alternativ. På så vis slipper ni ligga sömnlösa och få ont i tummen av att uppdatera alla väder-appar ni har på mobilen veckan före. Har du hört något om vad någon som gift sig önskat att de gjort annorlunda? Något återkommande som du hört så man kan lära av andras "missar"? Lisa: Ja, att man inte anlitat en professionell bröllopsfotograf. Och att man inte filmat vigseln och talen under middagen. Har ni inte råd att anlita en viedograf så låna en videokamera och sätt upp vid vigseln eller be någon att filma med sin mobil. Det är ovärderligt att ha! Vad hade man kunnat strunta i som "alla säger att man ska ha/göra"? Lisa: Jag skulle nog säga allt som inte känns som ”ni”. Lyssna inte på någon annan än er själva när det gäller ert bröllop. Det är er dag och ingen annans! Har du några alternativa tips för bröllopstårta? Lisa: Ja, jag älskar godis- och/eller dessertbord! Här kan ni välja era egna favoriter och verkligen gå loss. Men det som kanske är viktigast att nämna här är ju att ni väljer något som ni själva älskar. Älskar ni båda kladdkaka? Ja, men gör en kladdkaketårta, eller bjud på kladdkakemuffins med lättvispad grädde och färska bär. Vad är viktigt att ha med på en bröllopsinbjudan? Och när bör man skicka ut den? Lisa: När ni ska skicka ut er inbjudan beror på ett par saker. Ju mer förberedelse era gäster behöver göra desto tidigare. T.ex. om ni ska gifta er utomlands eller om ni vill att era gäster ska stanna borta över natten. Då skulle jag säga allt från 12-8 månader före. Men annars är det vanliga att man skickar ut inbjudan ca 8-6 månader före bröllopet. Har ni skickat ut ett Save the Date-kort så kan det räcka med 6-4 månader före. Det som är viktigt att ha med är: Vem inbjudan gäller för Vilka som gifter sig och vilka som bjuder in till bröllopet Vart sker vigseln och när Kommer det bli en efterföljande bröllopsfest och vad ingår (blir det middag eller mingel?) O.S.A; senast när och hur? Klädkod Finns det några tips för en så lyckad bordsplacering som möjligt? Lisa: Försök inte tänka så mycket. Börja närmast ert bord och sätt personer som ni tror trivs bra ihop så långt det går. Fia: Kika på det HÄR inlägget för att se våra tips för bordsplaceringen och se detaljer från vår bröllopslokal. Vad är det hetaste för bröllopsåret 2017? Lisa: Jag skulle nog säga utomhusvigsel och att blommor och dekor andas ”handplockat” och ”naturligt”. När det kommer till brudklädsel så är det fortfarande spets som gäller men vi ser också byxdressar och kostymer som härligt fräscha nykomlingar. → Bilder av vår bröllopsfotograf Sara Holmberg á Sarasblick.