Ser branschen (dvs du och dina kollegor) det som ett yrke att vara influencer? Jag tänker mig att ett yrke är något man utbildat sig till eller gått i lära för och att influencer mer är en sysselsättning. Skulle vara intressant att höra hur du ser på det. Jag upplever generellt branschen som ganska ”falsk”. Förstår att man måste livnära sig på ex samarbeten men jag löser dem aldrig, klickar alltid förbi. Självklart! Jag driver ett aktiebolag med två heltidsanställda. Varje år har jag lönekostnader på ca 1 miljon kronor. Jag försörjer mig själv och min projektledare Elin på heltid. Hur kan det förminskas till en sysselsättning eller hobby? Det är så oklart. Att kritisera branschen för tvivelaktiga samarbeten - med all rätt. Man kan verkligen önska att fler influencers använder sin makt till att ta ställning, lyfta viktiga frågor, slutar göra reklam för t.ex. skönhetsoperationer och väljer samarbeten med omsorg - men att säga att influencer inte är ett riktigt jobb känns förlegat. Vad är det bästa och sämsta med yrket? Bästa: Friheten som sträcker sig över många kategorier. Friheten i att styra sin egen tid i mångt och mycket. Friheten i att tacka ja eller nej till uppdrag. Friheten i hur/var/när man ska prioritera, fokusera och satsa på något osv. Sämsta: Att allt sitter ihop. Min person, mitt liv, mitt yrke, min livsstil, mitt privatliv (som jag ändå jobbar för att hålla privat) osv. Jag har nog vant mig och ser det i mångt och mycket som en livsstil, men det är hela tiden en balansgång. Och att det inte riktigt går att pausa som helst, t.ex. att det inte går att få på en vanlig föräldraledighet i ett år och räkna med att uppdragen och följarna ska finnas kvar när man kommer tillbaka. Vart ser du dig yrkesmässigt om 5 år? Förhoppningsvis så lägger jag majoriteten av min tid på programledaruppdrag, föreläsningar, moderatoruppdrag och skrivande. Jag jobbar fortfarande med mina sociala medier och jag har skrivit min tredje bok. Coachingtjänsten (som vi lanserar om ett par veckor) har skalats upp och vi har släppt egna produkter, vilket kräver ett par anställda till som min projektledare Elin är chef över. Och vi har spelat in 4-5 säsonger till av Lyckomaten. Hoppas! Tips för att börja tjäna pengar (få det att bli ett yrke på lång sikt) med att framförallt blogga? Lägg allt fokus på att bygga en genuin relation till dina läsare och jobba på att öka läsarsiffrorna på sikt. Viktigt att ha med sig att man har ett förtroendekapital som man behöver vårda ömt. Välj eventuella samarbetspartners med omsorg och tacka inte ja till sådant som du inte kan stå för. Jag tror tyvärr att det är svårt att få en stor blogg idag - om man inte har en unik USP som lockar många. Men självklart ska man försöka om man brinner för det. Hur gör du för att inte påverkas negativt av andra på sociala medier? Har du några strategier? Hm. I perioder så avföljer jag alla som jag inte känner privat och rensar. Ser mitt användande av sociala medier som jobb, vilket skapar en behaglig distans. Väljer aktivt vilka jag följer och inte. Tackar du nej till många samarbeten för att de inte känns rätt? Ja, varje vecka. Både till samarbeten och events med märken som jag inte kan stå för eller vill förknippas med. Det spelar på riktigt ingen roll hur mycket pengar som erbjuds om det inte går i linje med mina värderingar. Är så rädd om förtroendet ni läsare har så väljer allt med omsorg. När du går på ett event/lansering, får du då pengar för det? om inte, vad får du ut av att gå dit rent affärs och yrkesmässigt? Jag ser ofta andra influencers vara på oerhört många event och förstår inte riktigt vem som får ut något av det, rent lönemässigt. Det ser lite olika ut. Ibland är man värd för eventet tillsammans med företaget som anordnar det och då är det oftast del av ett större samarbete - då får jag fakturera ett arvode för det. Är jag däremot bjuden som gäst så faktureras det vanligtvis inte, det har hänt men är inte det vanligaste. Då ligger värdet i att stärka relationen med företaget och att träffa branschfolk. Ibland är jag t.ex. gästföreläsare på ett event och då fakturerar jag ett arvode för det. Event är alltså bra för både hårda och mjuka värden beroende på situation och uppdrag. Hur fungerar det när du gör reklam för en produkt? Får du en procentdel av det som säljs eller får du betalt för att göra själva samarbetet? Jag jobbar sällan (nästan aldrig) med procent utan fakturerar alltid för själva samarbetet. Processen för samarbeten är längre än man kanske kan tro. Såhär kan det se ut: En mediabyrå/PR-byrå har i uppdrag att göra marknadsaktiviteter för en kund som lanserar t.ex. en klocka. De kontaktar Aller med en förfrågan om ett samarbete med mig, i det här fallet. En säljare eller projektledare på Aller kontaktar min projektledare Elin som bollar med mig. Vi tar ställning till om det är en kund som vi vill jobba med och ett varumärke som rimmar med mitt. Tackar vi ja så bollar vi förslag på upplägg tillbaka till Aller som bollar det till byrån som bollar det till kunden. När det blivit godkänt så får vi en brief och återkopplar med ev. frågor/feedback som isåfall går hela vägen till kunden och tillbaka. Så fotar och filmar jag och Elin, jag gör klart utkast (skriver, redigerar bilder, klipper ihop film osv), Elin skickar det till projektledaren på Aller som skickar det till byrån som skickar det till kunden. Kunden går igenom och kommer med feedback som de skickar till byrån som skickar det till Aller som skickar det till Elin och vi går igenom det. Vi fixar enligt feedback och önskemål och så skickas det tillbaka i alla led, blir slutligen godkänt och publiceras på utsatt datum. Puh. Hängde ni med? Ibland är det till och med ännu längre processer då det kan vara flera byråer inblandade osv. Är du Elins arbetsgivare eller fakturerar Elin dig för sina tjänster? Ja, Elin är heltidsanställd i mitt bolag. I september i år hade vi jobbat i 3 år tillsammans. Fortsättning följer! Läs även: Det här är influencervärlden - svar på era frågor, del ett!