Ann frågar: Vad är det för laptop du har? Är sugen på ett inlägg om ditt företag , bloggandet om hur du ordnar samarbeten, struktur och jobbvardag. Tack för en sanningsenlig och viktig blogg. Läser den varje dag! Svaret: Tusen tack för de värmande orden! Så roligt att du läser dagligen. Hurra! Jag köpte en MacBook Pro i höstas efter att ha haft min första jobbdator, en MacBook Air sedan 2011. Är väldigt nöjd med båda. Gillar min nuvarande mer då den är mer rejäl, har betydligt större utrymme och är snabbare. Vad roligt med frågan om struktur! Fram till i höstas så har jag haft en väldigt märklig version av struktur. Har hittat genvägar för att få saker gjort och inte riktigt haft någon tydlig struktur utan mer en rutin som fungerat för mig som jobbat själv. Men det gjorde att jag ofta jagades av känslan att aldrig bli färdig och att dagarna handlade om att komma ikapp och att "släcka bränder". När jag anställde Elin i höstas så var hennes (eller vår gemensamma) första uppgift att bryta ner varenda rutin, vana och allt som är mitt arbetssätt och göra det bättre och effektivare. Så under hösten har vi analyserat, tänkt om, förändrat och hittat nya vägar. Eftersom Elin är en fena på struktur (vilket är en av hennes viktigaste tillgångar i det här jobbet) så har hon även fått lära mig hur jag kan jobba effektivare. Bara en sådan sak som att hon har hjälpt mig med ett smidigare system i mailen. Tidigare låg allt som ett kaos i inkorgen, besvarat som obesvarat tills jag kunde arkivera det i olika mappar. Nu jobbar jag med undermappar och taggar mailen för att ha mer koll och delar upp mailen i allt från "pågående", "att göra" osv. Vi jobbar även med Evernote (vilket på riktigt har förändrat min arbetsvardag!). Fick flera önskemål om att skriva ett inlägg om just detta så det kommer med fler detaljer. Överlag så försöker jag att skapa rutiner då jag mår som bäst av det. Har även insett vad jag behöver förändra framöver för att kunna jobba hundra procent på jobbet och inte behöva vara hemma för att skapa material. Jag tycker om att jobba kontorstider som bas och brukar vara på jobbet mellan 08.30-9 och 17-18. Utöver det så har jag en dålig vana att sitta någon timme extra på kvällen ibland, mest för att jag lättare får feeling till blogginlägg när jag sitter bekvämt hemma i soffan. I perioder så jobbar jag även hemma en del vilket jag egentligen inte vill. Ett av mina främsta mål för 2017 är att skapa en rutin där jag jobbar på jobbet och när jag går hem så stannar datorn kvar på jobbet och jag kan vara ledig. Sedan ser jag jobbet som en del av min livsstil så det är sällan jag tycker att det är jobbigt att ta den där extra timmen på helgen till att skriva något etc. Som egen företagare är det svårt att stänga av allt. Angående samarbeten kan det se lite olika ut. Men ofta får jag en förfrågan, antingen från företaget direkt (som jag då skickar vidare till min samarbetspartner Tourn) eller från Tourn. Jag får ett förslag på upplägg från kunden med innehåll, eventuella produkter, pris, antal inlägg osv. Jag läser på om företaget och tar ställning till om det är relevant för bloggen och er läsare och om jag kan stå för företaget. Om det blir ett ja så får jag en deadline där mitt material ska vara färdigt och ett datum för publicering. Så är det upp till mig att skapa materialet (fota, skriva, prova produkter etc), skicka utkast till kunden, få det godkänt och publicera. Sedan har jag en del samarbetspartners som är återkommande och några som jag har långa avtal med, ofta på ett år i taget. Valio är ett sådant och vi gör mycket roligt tillsammans utöver inlägg. Som TV-reklamen, föreläsning på konferens, podcasten Ofiltrerat och liknande. Pjuh. Bra jobbat om ni orkade läsa ända hit! Det finns så mycket mer att skriva om detta, men jag är osäker på om ni tycker att det är så intressant?