Det är måndag och jag spenderade större delen av dagen på kontoret. I klassisk måndagsanda kände jag mig aningens rotlös och hoppade runt bland uppgifterna. Istället för att skapa översikt och fokuserat beta av punkterna en i taget så började jag med en grej, fick ett infall, tappade bort den första och kom på ytterligare två saker som behövde göras. Klassiskt måndagsförvirrad skulle man kanske kunna uttrycka det. Här är några punkter som hjälper mig att bli effektivare på jobbet: > Avlasta hjärnan. Försök inte att hålla saker i huvudet - skriv ner direkt. I kalendern, telefonens anteckningsblock eller med papper och penna. Ju mer du skriver upp, desto mindre behöver du försöka hålla reda på och kan lägga hjärnverksamheten på viktigare saker. > Variera lätta och krävande uppgifter för att skapa balans. Bit tag i något mer ansträngande direkt på morgonen, varva mer något mer lättsmält och ge dig själv variation och balans även i arbetsdagen. > Ge dig själv små hälsosamma belöningar under dagen. Ta små pauser, res på dig varje timme, sträck ut kroppen ibland och kom ihåg att ta frisk luft > Rör på dig innan och efter arbetsdagen. Med detta menas enkel rörelse. Själv väljer jag att cykla till och från jobbet och inleder gärna dagen med en promenad eller en stund på yogamattan. Behöver få röra på mig för att komma igång och även varva ner efter jobbet. Det behöver inte vara något avancerat eller hårt - mer rörelsefokuserat. En grej som gör mig bättre på jobbet är att ta ordentliga pauser för att äta. Just nu är det extra lyxigt då vi kan sitta på kontorets innergård och njuta av solen. Så lyxigt!